zoekmachines een handje helpen

Hoe werken Google en andere zoekmachines?

Heb jij je al eens afgevraagd hoe zoekmachines nou exact werken? Nou ik wel, het is voor mijn websites van groot belang dat ze hoog staan in Google. Hoe hoger een website staat des te vaker wordt hij bezocht. Wil je groot resultaat dan moet je eigenlijk in de top 3 van de zoekresultaten voorkomen met zoektermen waar vaak op gezocht wordt.
Precies ontdekken hoe Google en ander zoekmachines werken is een zoektocht die volgens mij nooit eindigt. Dat komt onder andere door het feit dat de specificaties en de richtlijnen continue veranderen. Google en de andere zoekmachines zijn continue in beweging om ons de meest geschikte resultaten te geven.

Wat is voor jou het meest geschikte resultaat?

Deze vraag wordt door Google beantwoord of jij of de website eigenaar het er nou mee eens is of niet. Aan de hand van verschillende criteria bepaald Google welke website op plek 1 komt. Het is dus zaak om als website eigenaar je website zo in te richten zodat Google hem als belangrijk ziet. Wanner je dat lukt zal Google je belonen met een top positie.
Is het resultaat wat Google boven aan zet wel altijd de beste? Ik als website eigenaar ben op dit moment nog van mening dat dat niet het geval is. Weet ik het dan beter dan Google? Nee dat zal ik niet zeggen, maar ik het pas met Google eens wanneer mijn website in de top te vinden is.

Hoe zoekt de consument

Naast het feit hoe Google jouw website ziet is het ook belangrijk om te kijken naar het zoek gedrag van de consument. En misschien zelfs het zoekgedrag van de consument proberen te beïnvloeden.

Voor mijn website https://ikwildagaanbiedingen.nl heb ik gekeken waar de consument op zoekt en dan komt er al snel 1 belangrijk zoekwoord naar voren en dat is “dagaanbieding”. Nou wil ik daar graag op gevonden worden, maar ja dan moet ik dus hard aan het werk om te voldoen aan de richtlijnen van Google. En ook wanneer je dat doet wil het nog niet zeggen dat je het beter doet dan de concurrent. Dus een toppositie is niet gegarandeerd.
Zou de consument nou specifieker zoeken op wat hij of zij wil wordt het verhaal al anders. Ik sta met “dagaanbieding” zo rond plek 9. Dat is vaak nog net op de eerste resultaten pagina. Maar wanneer jij als consument de woorden “ik wil dagaanbiedingen” in typt is het resultaat veel gunstiger voor mij. Ikwildagaanbiedingen.nl staat dan namelijk op de eerste plek op de eerste pagina.

Hieraan is dus te zien dat het ook uitmaakt van welke zoekterm de consument gebruik maakt. Nou wil het feit dat niet veel mensen per maand “ik wil dagaanbiedingen” in typt in de zoekmachine terwijl dat wel is wat ze willen en zoeken. Daarom is het zaak om te blijven werken aan de vindbaarheid op “dagaanbieding” simpelweg omdat de consument daarop zoekt.

Of kunnen we de richtlijnen van Google en de zoekmachines omzeilen door massaal de zoekterm “ik wil dagaanbiedingen” te gebruiken?