De onderstaande blog is geschreven door Ad van Pixelray.nl Ad maakt de boodschap die jij over wil brengen graag visueel.

PixelRayLogo72De aandachtsboog van mensen is kort, heel krt. (Nee, geen typefout 😉 Iedereen wordt elke dag overspoeld door een vloedgolf aan informatiepap. De kunst is daar elke keer weer de krenten uit te pikken. Met plaatjes lukt dat beter dan met tekst. In tweede instantie zijn mensen wel bereid om meer tijd en energie in jouw boodschap te steken, omdat de interesse is gewekt in de eerste instantie.

Wat kun je daarvoor gebruiken?
• Een infographic: een korte visueel verhaaltje, om via social media door anderen te laten verspreiden. Een paar punten worden verteld met plaatjes en zo min mogelijk tekst. Aan het eind staan contactgegevens, zodat er een warm contact kan ontstaan.
• Laat plaatjes bewegen en je krijgt nog meer aandacht, indien je het goed gebruikt. Beweging kan ook tegen je werken, zoals in van die diavoorstellingen die je op veel sites nog ziet. Waarin nietszeggende foto’s bewegen en afleiden bij het lezen van de tekst.
• Een consequent doorgevoerde huisstijl zorgt voor bevestiging van de gemaakte goede indruk tijdens een gesprek.
• Een passend en opvallend logo, zodat je bedrijfsnaam makkelijker onthouden wordt en je sneller herkent wordt bij al je media-uitingen.
• Iconen voor je producten / diensten zodat ze een eigen gezicht hebben. Inderdaad: beter onthouden, sneller herkent.

Wat kun je verder nog visueel verbeteren?
• Gebruik spaties in je telefoonnummer, zodat die makkelijker leesbaar en te onthouden is.
• Gebruik een goede foto van jezelf op je website en in social media. Ik gebruik alleen LinkedIn, maar zie nog zoveel foto’s die niet de gewenste indruk maken, net als tandpasta glimlach stockfoto’s op een website.
• Bezuinig niet op je visitekaartje. Het afwijkende formaat, gratis Vistaprint-kaartje is een grote afrader.

Voor mij zit de uitdaging en voldoening er altijd in om met zo min mogelijk iets duidelijk te maken, visueel, maar ook met tekst. Ik heb vele uren besteed aan het schrappen van tekst op mijn website. Al vinden sommigen het nog teveel. Maar Google wil ook wat en kan nog steeds niks met plaatjes ten aanzien van je ranking. En op mijn visitekaartje laat ik Tel:, Mail: en www. weg. De informatie vertelt al wat het is. Alles wat er dan wel staat, krijgt des te meer aandacht. En daar gaat het tenslotte om: dat jouw boodschap de aandacht krijgt die die verdient.

VisualContent3